Przejdź do głównej zawartości

Jak i kiedy wymienić krzywki w samochodzie?


Krzywki to elementy silnika, które odpowiadają za otwieranie i zamykanie zaworów. Krzywki są połączone z wałem korbowym za pomocą łańcucha lub paska rozrządu, który zapewnia synchronizację pracy silnika. Krzywki są narażone na duże obciążenia i zużycie, dlatego ważne jest, aby je regularnie sprawdzać i wymieniać w razie potrzeby, zapewni nam to profesjonalny warsztat samochodowy Kraków. W przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia silnika lub spadku jego wydajności.

Kiedy należy wymienić krzywki?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ wiele czynników wpływa na żywotność krzywek. Niektóre z nich to:

- rodzaj i jakość oleju silnikowego

- częstotliwość i warunki użytkowania samochodu

- typ i konstrukcja silnika

jakość i dopasowanie krzywek i zaworów

Zazwyczaj producenci samochodów podają w instrukcji obsługi zalecany okres wymiany krzywek lub paska rozrządu, który jest z nimi związany. Może to być np. co 60 000 km, co 100 000 km lub co 5 lat. Jednak te wartości są orientacyjne i mogą się różnić w zależności od indywidualnych warunków eksploatacji. Dlatego zaleca się, aby regularnie sprawdzać stan krzywek i paska rozrządu, a także słuchać ewentualnych niepokojących dźwięków z silnika.

Niektóre objawy, które mogą wskazywać na konieczność wymiany krzywek to:

- trudności z uruchomieniem silnika lub nieregularna praca na biegu jałowym

- spadek mocy, momentu obrotowego lub elastyczności silnika

- wzrost zużycia paliwa lub emisji spalin

- metaliczny stukot lub klekot z okolicy głowicy silnika

- wyciek oleju z pokrywy zaworów lub uszczelki głowicy

Jeśli zauważysz któryś z tych objawów, nie zwlekaj i udaj się do profesjonalnego warsztatu mechaniki samochodowej, gdzie mechanik sprawdzi stan krzywek i paska rozrządu. Jeśli okaże się, że są zużyte lub uszkodzone, mechanik dokona ich wymiany.

Jak wygląda wymiana krzywek?

Wymiana krzywek jest skomplikowanym i czasochłonnym zabiegiem, który wymaga specjalistycznego sprzętu i wiedzy. Nie próbuj wykonać go samodzielnie, chyba że masz odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie. Niech się zajmie tym wykwalifikowany oraz doświadczony mechanik samochodowy Kraków, który zagwarantuje Ci bezpieczeństwo i jakość usługi.

Wymiana krzywek polega na następujących krokach:

- odłączenie akumulatora i zabezpieczenie samochodu przed przesunięciem

- odkręcenie pokrywy zaworów i odsłonięcie krzywek i paska rozrządu

- oznaczenie położenia wału korbowego i wałków rozrządu w celu zachowania właściwej synchronizacji

- zwolnienie napięcia paska rozrządu i zdjęcie go z kół zębatych

- odkręcenie śrub mocujących krzywki i zdjęcie ich z głowicy

- sprawdzenie stanu zaworów i uszczelnień i wymiana ich w razie potrzeby

- montaż nowych krzywek i dokręcenie ich zgodnie z zalecanym momentem obrotowym

- założenie nowego paska rozrządu i naciągnięcie go zgodnie z zalecanym napięciem

- sprawdzenie poprawności synchronizacji wału korbowego i wałków rozrządu

- założenie pokrywy zaworów i podłączenie akumulatora

- uruchomienie silnika i sprawdzenie jego pracy



Wymiana krzywek jest kosztowną operacją, która może wynieść od kilkuset do kilku tysięcy złotych, w zależności od marki i modelu samochodu, rodzaju i ilości krzywek, ceny części i robocizny. Dlatego warto dbać o prawidłową eksploatację i konserwację silnika, aby przedłużyć żywotność krzywek i uniknąć niepotrzebnych wydatków.


Krzywki to ważne elementy silnika, które odpowiadają za otwieranie i zamykanie zaworów. Ich stan ma wpływ na pracę i wydajność silnika, dlatego należy je regularnie sprawdzać i wymieniać w razie potrzeby. Wymiana krzywek jest skomplikowanym i drogim zabiegiem, który powinien wykonać dla nas profesjonalny serwis samochodowy Kraków, dzięki temu zapewnisz sobie bezpieczeństwo i komfort jazdy.











Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rok 2025 – Druga generacja Alfa Romeo Stelvio: Przełomowy SUV z Włoską Duszą

Rok 2025 zwiastuje nadejście przełomowego momentu w świecie motoryzacji, szczególnie dla tych, którzy cenią sobie elegancję, moc i zaawansowaną technologię. To właśnie wtedy na rynku zadebiutuje druga generacja jednego z najbardziej pożądanych i sportowych SUV-ów – Alfa Romeo Stelvio. Model, który od swojego debiutu w 2016 roku wzbudził prawdziwe emocje i stał się synonimem włoskiego designu, pasji i mocy, teraz ma zostać udoskonalony, oferując jeszcze wyższy poziom komfortu, osiągów oraz technologii. Druga generacja Stelvio to nie tylko zmiana w zakresie wyglądu czy specyfikacji – to przede wszystkim dowód na nieustanny rozwój marki Alfa Romeo, która od lat łączy w swojej ofercie sportowy charakter z luksusem. Alfa Romeo – Marka z Tradycją, Pełna Pasji Zanim zanurzymy się w szczegóły drugiej generacji Stelvio, warto przypomnieć, czym dla motoryzacji jest marka Alfa Romeo . Z ponad 100-letnią historią, Alfa Romeo to nie tylko producent samochodów – to prawdziwa legenda, która na stałe ...

Mazda CX-60 na rok modelowy 2025 – Nowa jakość elegancji i innowacji w SUV-ie

Mazda CX-60, ikona japońskiego inżynierstwa i nowoczesnego designu, na rok modelowy 2025 wkracza na rynek z szeregiem odświeżonych funkcji, zaawansowanych technologii oraz jeszcze większym naciskiem na komfort i wydajność. To samochód, który łączy sportową dynamikę z luksusowym wnętrzem, a nowinki wprowadzone w modelu 2025 podkreślają, jak Mazda nieustannie ewoluuje , zachowując przy tym swoje unikalne DNA. Przyjrzyjmy się, co nowego oferuje ten model i jak wpisuje się w historię marki. 1. Elegancki design, który przyciąga uwagę Mazda CX-60 od dawna wyróżniała się swoim eleganckim, ale sportowym designem, a wersja na rok 2025 tylko umacnia jej pozycję wśród konkurencji. Producent zdecydował się na odświeżenie wyglądu nadwozia, które teraz prezentuje bardziej nowoczesne i dynamiczne akcenty. Przód samochodu zdobią teraz nowoczesne reflektory LED, które nadają CX-60 bardziej agresywny i nowoczesny charakter. Zmodyfikowana osłona chłodnicy oraz bardziej wyprofilowane zderzaki sprawiają, ż...

Diesel 2025: czy warto jeszcze go mieć, czy lepiej pożegnać się z rurą wydechową?

Przez lata był niezłomnym towarzyszem długich podróży, bohaterem flot samochodowych i cichym zwycięzcą w kategorii „najwięcej kilometrów za najmniej złotówek”. Silnik diesla – chłodny, twardy, racjonalny. Ale dziś, w 2025 roku, ten niegdyś niezawodny sojusznik coraz częściej trafia na listę podejrzanych. Czy to tylko chwilowy kryzys wizerunkowy, czy może początek jego motoryzacyjnego końca? W czasach, gdy miasto dusi się od smogu, a elektryczne SUV-y śmieją się z dystrybutorów, pytanie o sens posiadania auta z dieslem staje się nie tylko praktyczne, ale wręcz egzystencjalne. Czy warto jeszcze w niego inwestować? Czy to ostatni moment, by z niego korzystać? A może to już tylko jazda w stronę zachodzącego słońca? Diesel – między demonem spalin a mistrzem ekonomii Nie oszukujmy się – diesel nigdy nie był modny. Nie przyciągał wzroku jak muskularne V6, nie miał tej iskry, którą uwielbiają miłośnicy benzynowych rasowców. Ale potrafił coś, czego nie potrafiła reszta – przejechać tysiąc kilom...